Sutelktinis finansavimas per pastarąjį dešimtmetį stipriai išsivystė, o kriptovaliutos vaidina svarbų vaidmenį plečiant sutelktinio finansavimo platformų galimybes.
Europos Sąjungoje (ES) kriptovaliutų sutelktinis finansavimas tapo inovatyviu kapitalo pritraukimo metodu, leidžiančiu projektų savininkams prisijungti prie pasaulinio investuotojų tinklo. Tačiau, kaip ir bet kokia finansinė veikla, susijusi su skaitmeninėmis priemonėmis, tai reikalauja kruopštaus reguliavimo. Šiame straipsnyje aptariami pagrindiniai kriptovaliutų sutelktinio finansavimo aspektai ES, ypatingą dėmesį skiriant licencijos gavimo būtinybei ir atitinkamam reguliavimo sistemai, įskaitant Reglamentą 2020/1503.
Kriptovaliutų sutelktinio finansavimo augimas ES
Kriptovaliutų integracija į sutelktinio finansavimo platformas suteikia specifinių privalumų, tokių kaip:
- Pasaulinė pasiekiamumas: Kriptovaliutų operacijos peržengia sienas, leidžiančios projektų savininkams pritraukti lėšų iš viso pasaulio auditorijos.
- Mažesni sandorių mokesčiai: Palyginti su tradicinėmis mokėjimo sistemomis, kriptovaliutų sandoriai dažnai turi mažesnius mokesčius, todėl lėšų pritraukimas tampa ekonomiškesnis.
- Skaidrumas: „Blockchain“ technologija, kurią pagrindžia kriptovaliutos, suteikia skaidrumą ir nekeitimą, užtikrinant, kad visos įnašai ir sandoriai būtų patikrinami.
Tačiau, nors šie privalumai yra reikšmingi, kriptovaliutų decentralizuota prigimtis taip pat kelia naujus iššūkius reguliavimo institucijoms, ypač siekiant apsaugoti investuotojus ir užkirsti kelią finansiniams nusikaltimams, pvz., pinigų plovimui ir sukčiavimui.
Ar jums reikia licencijos kriptovaliutų sutelktiniam finansavimui ES?
Licencijos būtinybė kriptovaliutų sutelktiniam finansavimui ES priklauso nuo konkrečios sutelktinio finansavimo veiklos pobūdžio ir susijusių turto rūšių. Tradicinės sutelktinio finansavimo platformos, veikiančios ES, privalo laikytis atitinkamų reguliavimo sistemų, kurios dabar apima ir kriptovaliutų platformas.
Europos sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjų reglamentas (ECSPR), priimtas pagal Reglamentą (ES) 2020/1503, nustato taisykles, kaip veikti sutelktinio finansavimo platformoms ES. Šis reglamentas siekia sukurti vienodą standartų rinkinį, siekiant padidinti skaidrumą, sustiprinti investuotojų pasitikėjimą ir užtikrinti sąžiningą konkurenciją tarp valstybių narių.
Pagrindiniai licencijavimo reikalavimų aspektai:
- Reglamento taikymo sritis: Reglamentas 2020/1503 taikomas tiek tradicinėms, tiek kriptovaliutų sutelktinio finansavimo platformoms, kurios leidžia investuoti mainais į akcijas, vertybinius popierius ar paskolas.
- Licencijavimo prievolė: Sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjai, įskaitant tuos, kurie veikia kriptovaliutų srityje, privalo gauti autorizaciją iš atitinkamos nacionalinės priežiūros institucijos (NCA) ES šalyje, kurioje jie yra įsisteigę. Kai jie yra autorizuoti, jie gali teikti paslaugas visoje ES be papildomų licencijų.
- Licencijos riba: Reglamentas nustato €5 milijonų ribą sutelktinio finansavimo kampanijoms per 12 mėnesių laikotarpį. Jei platforma viršija šią sumą, ji privalo gauti licenciją. Mažesnėms platformoms gali būti taikomi mažiau griežti reguliavimo reikalavimai, tačiau jos vis tiek turi laikytis kovos su pinigų plovimu (AML) ir kovos su terorizmo finansavimu (CTF) taisyklių.
Reglamentas (ES) 2020/1503: sistema investuotojų apsaugai
2020 m. priimtas Europos sutelktinio finansavimo reglamentas (ECSPR) buvo svarbus žingsnis standartizuojant sutelktinio finansavimo veiklą visoje ES. Pagrindiniai tikslai yra skatinti rinkos skaidrumą, apsaugoti investuotojus ir plėtoti sutelktinio finansavimo platformas. Kriptovaliutų sutelktiniam finansavimui šis reglamentas yra ypač svarbus siekiant užtikrinti, kad kriptovaliutų platformos laikytųsi tų pačių taisyklių kaip ir tradicinės.
Svarbios Reglamento 2020/1503 nuostatos:
- Dėl patikros: Platformos privalo atlikti projektų, siekiančių finansavimo, patikrą, siekiant sumažinti investuotojų riziką. Tai apima aiškios ir tikslios informacijos teikimą apie projektus, rizikas ir galimus atlygį.
- Investuotojų apsauga: Reglamente yra numatytos konkrečios priemonės, skirtos mažmeniniams investuotojams apsaugoti, pvz., ribojant sumas, kurias jie gali investuoti, ir reikalaujant, kad platformos įvertintų jų žinias bei patirtį sutelktinio finansavimo srityje.
- Skaidrumas ir atskleidimas: Platformos turi užtikrinti, kad visa informacija apie lėšų rinkimo kampanijas būtų skaidri, leidžianti investuotojams priimti informuotus sprendimus. Tai apima išsamią informaciją apie lėšų panaudojimą, verslo planus ir projekto rizikas.
- Tarpvalstybinės paslaugos: Kai platforma gauna licenciją, ji gali teikti savo paslaugas visoje ES pagal paslaugų pasų sistemą. Tai supaprastina plėtrą į kelias rinkas be būtinybės laikytis daugelio nacionalinių reguliavimo taisyklių.
Reglamento poveikis kriptovaliutų sutelktiniam finansavimui
Reglamento 2020/1503 įvedimas yra reikšmingas įvykis kriptovaliutų sutelktinio finansavimo sektoriui. Įtraukus kriptovaliutų platformas į reguliuojamą erdvę, ES siekia suvienodinti sąlygas tarp tradicinio ir skaitmeninio turto, tuo pačiu apsaugant investuotojus nuo galimų kriptovaliutų rinkos rizikų.
Iššūkiai kriptovaliutų sutelktinio finansavimo platformoms:
- Atitikties našta: Kriptovaliutų platformos privalo pereiti sudėtingus licencijavimo procesus ir atitikti griežtus reguliavimo reikalavimus, kas gali padidinti veiklos išlaidas.
- AML ir CTF atitiktis: Kriptovaliutų sandoriai dažnai siejami su anonimiškumu, todėl platformoms sunkiau laikytis AML ir CTF reikalavimų. Platformos turi įgyvendinti griežtas KYC (Pažink savo klientą) procedūras, siekiant patikrinti rėmėjų tapatybę.
- Kriptovaliutų turto kintamumas: Didelis kriptovaliutų kintamumas kelia papildomą riziką tiek projektų savininkams, tiek investuotojams. Platformos privalo informuoti investuotojus apie šias rizikas ir pateikti aiškias strategijas, kaip jas sumažinti.
MiCA reglamento (2023/1114) sankirtos
Be pareigų pagal Reglamentą 2020/1503, kriptovaliutų sutelktinio finansavimo platformos taip pat turi atsižvelgti į Rinkų kriptovaliutų turte (MiCA) reglamentą 2023/1114. MiCA įveda visapusišką reguliavimo sistemą kriptovaliutų turtui visoje ES, siekiant suvienodinti taisykles, susijusias su kriptovaliutų išleidimu ir prekyba.
Platformoms, kurios vykdo kriptovaliutų sutelktinį finansavimą, būtina įvertinti, ar jų verslo modelis gali sutapti su MiCA nuostatomis. Tai ypač svarbu, kai kalbama apie naudingumo žetonus ar kitus kriptovaliutų turtus, kurie gali būti laikomi reguliuojamomis finansinėmis priemonėmis pagal MiCA. Tokiais atvejais gali prireikti papildomų licencijų ir reguliavimo atitikties.
Nepaisant galimų MiCA reglamento sankirtų, gali kilti rimtų teisinių ir finansinių pasekmių, įskaitant poreikį gauti papildomą licenciją arba susidurti su baudomis už nesilaikymą. Todėl kriptovaliutų sutelktinio finansavimo platformos turėtų atlikti išsamų teisinį savo verslo modelio peržiūrą, kad užtikrintų, jog jos netyčia nepatenka į MiCA reglamento taikymo sritį, kuris įvestų papildomus reguliavimo reikalavimus.
Laikydamiesi tiek Reglamento 2020/1503, tiek MiCA, platformos gali išvengti teisinių spąstų ir užtikrinti, kad jos liktų suderintos su visais atitinkamais ES reglamentais, o tai galiausiai padidins jų patikimumą ir sustiprins investuotojų pasitikėjimą.
Išvada
Kriptovaliutų sutelktinis finansavimas siūlo įdomių galimybių pradedantiesiems, verslininkams ir investuotojams, ypač tokioje be sienų rinkoje kaip ES. Tačiau reguliavimo aplinka keičiasi, ir platformos privalo užtikrinti, kad jos laikytųsi licencijavimo ir reguliavimo reikalavimų, kad galėtų veikti teisėtai. Reglamentas 2020/1503 suteikia reikalingą sistemą, siekiant apsaugoti investuotojus ir padidinti skaidrumą, tuo pačiu leidžiant platformoms plėstis visoje ES.
Norintiems dalyvauti kriptovaliutų sutelktiniame finansavime, būtina suprasti reguliavimo aplinką. Nors licencijos gavimas gali atrodyti kaip sudėtinga užduotis, tai yra svarbus žingsnis, siekiant užtikrinti ilgalaikę sėkmę ir patikimumą Europos rinkoje.
Jei Jums reikalinga bendrojo pobūdžio konsultacija arba kompleksinė paslauga korporatyvinės teisės srityje, kreipkitės į mus! Atsakymą pateiksime per vieną darbo dieną arba dar greičiau.